Niets doen is van onschatbare waade


Lieselot |
06/07/2021     | leestijd min.

Een druk hoofd

Je bent altijd met iets bezig en het lijkt je onmogelijk om je hoofd leeg te maken? Of je nu met de wagen onderweg bent, met vrienden hebt afgesproken, aan het avondeten bezig bent of 's avonds gezellig voor tv zit, jouw gedachten zijn telkens ook met iets anders bezig. Niets doen is geen optie voor jou. 

druk in je hoofd

Je probeerde al vaker om je hoofd leeg te maken, maar de gedachten blijven steeds komen. Niets doen lijkt een onmogelijke opdracht. En als je eerlijk bent, dan wil je dat eigenlijk ook niet. Je houdt ervan om druk bezig te zijn, om ideeën uit te werken en je hebt vele interesses. Een leven lang leren zou wel eens jouw levensmotto kunnen zijn.

Geen tijd onbenut

Een lange rit voor de boeg? Dan bel je vanuit de wagen naar vrienden en familie of je beluistert een podcast of luisterboek. Tijdens het tv-kijken surf je het internet af naar interessante artikels en weetjes. Aan het koken? Tegelijkertijd help je de kinderen met hun huiswerk of doe je een andere huishoudelijke taak. Je hoort wel eens dat multi-taksen onmogelijk is, maar jij bent er door de jaren heen best goed in geworden. Je kan je niet meer herinneren wanneer je slechts met één ding tegelijk bezig was. 

Tegelijkertijd is het ook wel druk, want je omgeving lijkt het een evidentie te vinden dat jij er altijd staat. Anderen lijken zoveel van jou te verwachten dat je gewoon niet anders kan dan meerdere taken combineren. Je begrijpt trouwens ook niet hoe anderen kunnen genieten van vrije tijd. Niets doen is geen optie, want je zou niet weten wanneer je het moet inplannen.

Achter de feiten aanhollen

Je hebt best een creatief brein. Dat zorgt er mee voor dat je hoofd nooit stilstaat. Jij ziet namelijk overal opportuniteiten. Kom je iets tegen wat je interessant lijkt? Meteen ga je er meer over opzoeken. Daardoor komen er weer nieuwe ideeën en blijft je brein aan het werk. 

Er staan zoveel taken op je takenlijst, dat je het gevoel hebt achter de feiten aan te hollen. Er is zo veel te doen dat je er 's nachts van wakker ligt, je begint te piekeren over wanneer je het allemaal gedaan zal krijgen. Je wil graag de tijd vinden om bepaalde ideeën verder te verdiepen en plannen te realiseren, maar weet niet hoe. 

Niets doen brengt inspiratie

Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, niets doen is de oplossing. Als jij vast zit, je hoofd breekt over een probleem en er maar geen oplossing voor vindt, dan is er maar één remedie: stoppen. Huh, wat?! Ja, inderdaad, op dat moment wordt het tijd om even alles aan de kant te leggen en een pauze in te lassen.

Je kan het vergelijken met iemand die single is en die op zoek gaat naar een partner. Op de duur wordt het bijna een hopeloze zoektocht en die ware lijkt onmogelijk te vinden. Tot wanneer de single de zoektocht staakt en plots duikt de ideale partner op uit het niets. De kracht ligt in het stoppen met zoeken. Zo gaat het ook met het vinden van oplossingen voor de problemen waarover jij piekert.

We kunnen onze gedachten niet zomaar controleren. Piekergedachten komen ineens in ons op. Het is niet dat jij beslist om ineens te gaan piekeren. Zo gaat het ook met geniale ideeën. Plots krijg je een inval en is een vraagstuk waar je al zo lang mee worstelt als bij wonder opgelost. 

Alles wat hierboven staat kan je toepassen op rust vinden in je hoofd. Je kan jezelf niet verplichten om te stoppen met denken. Dat hoeft ook niet. Wat je wel kan doen is je hoofd afleiden en op zoek gaan naar datgene waarbij jij tot rust komt.

7 tips om rust te vinden in je hoofd

Hieronder vind je enkele tips om jou te helpen om rust te vinden in je hoofd. Want het is gemakkelijk gezegd dat je niets moet doen. Alleen is dat in de praktijk niet altijd zo eenvoudig. 

Leid je hoofd af

Wanneer moet jij je aandacht helemaal bij een taak houden? Bij mij is dat onder andere met paardrijden. Dat vergt zoveel aandacht van mij dat ik met niets anders kan bezig zijn. Ook als ik pianoles volg moet ik mij daar zo op concentreren dat er geen tijd meer over is om te piekeren. Voor iemand anders kan dat yoga zijn of koken, tekenen, afspreken met vrienden, al dan niet in groep gaan fietsen, ...

Ga bewust wandelen

We zijn de voorbije maanden ongetwijfeld al heel vaak gaan wandelen (daar zat COVID-19 voor iets tussen). Ik ken echter genoeg mensen die gaan wandelen en hun smartphone meenemen, zodat ze onderweg bereikbaar blijven. Of hun sociale media kunnen afscrollen. Dan komen ze terug thuis en zijn ze er eigenlijk helemaal niet uit geweest. Als je je hoofd wil leegmaken ga je best bewust wandelen. Dat doe je door de omgeving in je op te nemen en op te merken wat er rondom jou gebeurt of net niet gebeurt. Kijk eens naar hoe groen het gras is. Tel de vlekken op de koeien in de wei. Hoeveel koeien staan er? Woon je in de stad? Tel dan bijvoorbeeld eens hoeveel stappen je moet zetten tot je aan de volgende straat bent.

Parkeer je gedachten

Piekergedachten kunnen heel erg aanwezig zijn. Hoe liever je ze weg wilt, des te hardnekkiger blijven ze naar boven komen. Wat als je de gedachten toelaat en de aandacht geeft die ze vragen? En wat als je ze vervolgens even parkeert? Je kan je gedachten in je hoofd bijvoorbeeld op een treintje zetten dat je laat wegrijden, omdat je nu niets met de gedachten kan. Of je geeft aan dat je de gedachten opmerkt en erkent, maar je zet ze op een ingebeelde wolk die je laat wegdrijven. 

Soms helpt het om je gedachten op te schrijven. Door ze te noteren kan je ze loslaten in je hoofd en stop je mogelijk vanzelf met piekeren. Op dat moment moet je de gedachten namelijk niet meer vasthouden, want je weet dat ze op papier staan en je hoeft er enkel het papiertje bij te nemen wanneer je ze weer nodig hebt.

Kom buiten en snuif de frisse lucht op

Hoe druk je het ook hebt, gezonde en frisse buitenlucht helpt altijd. Zet even een raam open, kijk naar buiten en adem de verse lucht in. Of ga naar buiten en adem diep in en uit. Ik weet dat dit een tip is die banaal lijkt. En toch is het een hele waardevolle tip. Stel het niet uit en denk niet "jaja, ik weet het wel, ik zal dat wel eens doen". Doe het nu, op dit moment. Je zal er jezelf dankbaar voor zijn.

Neem regelmatig een pauze

Nog een dooddoener. Gemakkelijk he? Neem een pauze... Maar jij hebt hier geen tijd voor, juist?! Fout! Een paar minuten pauze nemen is heel belangrijk. Je moet het niet doen als je middenin je concentratie zit en het allemaal stroomt natuurlijk. Maar als je net een taak hebt afgerond of je voelt dat je moe aan het worden bent of je spieren beginnen op te spannen. Dan is het hoog tijd voor een pauze.

De meerwaarde van de pauze? Je hoofd heeft het nodig om af en toe even op adem te komen. Verandering van omgeving is belangrijk en het helpt je om na de pauze met hernieuwde moed weer aan de slag te gaan.

Doe een dutje

Ben jij iemand die altijd bezig is? Voel je je wel eens moe? Of misschien voel je je altijd moe? Dan mag je jezelf een dutje gunnen. Eigenlijk zijn we als mens niet gemaakt om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bezig te zijn en enkel 's nachts te slapen. Vroeger leefden we op ons eigen bioritme en werd er tijd gemaakt voor een middagdutje. Zo'n dutje kan wonderen doen. Het brengt niet alleen je hoofd, maar ook je lichaam tot rust. Let ook op dat je niet te lang slaapt. Een powernap van zo'n 20 minuten is voldoende. 

Maak tijd voor kwalitijd 

We kunnen helemaal opladen van kwalitatieve tijd doorbrengen met onze dierbaren. Dat kan met je gezin zijn, maar ook met vrienden of andere familieleden. Trek er samen op uit of geniet van een avond samen thuisblijven. Samen koken, dansen of gek doen helpt allemaal om je weer blij gezind te voelen.

Kwalitijd is voor iedereen anders en dus ook voor jou. Waneer geniet jij echt van een moment? Ben je het liefst alleen? Prima, plan dat dan in.

Niets doen op jouw manier

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: ontdek voor jezelf wat niets doen voor jou betekent. Niets doen hoeft niet letterlijk nietsdoen te zijn. De tips die hierboven staan zijn ook maar gewoon tips. Niet meer of niet minder dan dat. Ik kan ze niet voor jou doen, jij alleen kan ervoor kiezen om ze toe te passen. En beter nog: om ze aan te passen naar wat voor jou helpt. Probeer ze één voor één uit, pas ze aan, maak ze je eigen, vind nieuwe dingen uit. 

Heb jij gevonden wat jou helpt om je hoofd leeg te maken en tot rust te komen? Ik zou het fijn vinden als je een reactie achterlaat op dit bericht.

Deel deze blog



Over de auteur

Lieselot is trotse mama van Mathias en gelukkig getrouwd met Dieter. Carrière maken, zorgen en klaarstaan voor anderen was jaren haar prioriteit, tot ze zelf ziek werd en zelfzorg steeds belangrijker werd in haar leven. Nu combineert ze zelfzorg met de zorg voor anderen als Zelfzorg Expert.

Dit kan je ook interesseren


Hoe stop ik met piekeren? – 6 tips
Kan jij altijd RUSTIG blijven?
Stel jouw doelen infographic

Zelfzorg (z)ingeving


Liefde en vriendschap geven en nemen
Affirmatie geweldige mama
Zelfliefde Anders zijn
Reflectiemoment ongeduld
Carrière-Succesvol
Aanvaarding tijd
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Starten met zelfzorg?

Dan is Het praktische zelfzorgboek misschien iets voor jou. Dit boek in handig zakformaat helpt jou om meer inzichten te krijgen in jezelf en wat jij nodig hebt om je goed te voelen en gelukkig te zijn.

Het praktische zelfzorgboek
>