Zes tips om thuiswerk vol te houden

Thuiswerk kantoor

Lieselot |
19/11/2021     | leestijd min.

Thuiswerk is vanaf nu weer verplicht voor vier dagen per week. Dat kan best een uitdagin zijn, zeker gezien we de voorbije 2 jaar al heel vaak van thuis gewerkt hebben. Misschien ben je het beu om zo veel thuis te zijn en vind je het moeilijk om de voordelen nog te zien.

Voordelen en uitdagingen van thuiswerk

Thuiswerken heeft zo zijn voordelen. Het kan een geweldige manier zijn om je werk-privébalans te behouden of je woon-werkverkeer te verminderen. Een ander voordeel is dat er minder (of geen) fysieke vergaderingen zijn, waardoor je langer aan één stuk kan doorwerken. Je bent mogelijk minder afgeleid, omdat collega's niet zomaar bij je komen binnenwandelen.

Er zijn echter ook enkele nadelen waar je rekening mee moet houden als je vanuit huis gaat werken. Thuiswerken vraagt om maatregelen en tips om het vol te houden en je goed te voelen in je thuiskantoor.

Een van de grootste uitdagingen is om gefocust te blijven op het werk vanwege afleiding thuis zoals je huishouden, huisdieren of rondlopende kinderen die aandacht vragen.

Hieronder vind je enkele tips om het thuiswerken zo aangenaam mogelijk te maken.

Neem tijd voor jezelf

Het lijkt misschien raar om te beginnen met deze tip, maar het is een heel belangrijke tip. Neem regelmatig tijd voor jezelf, plan pauzes in en gun je hoofd wat rust. Als we thuiswerken, hebben we de neiging om altijd maar verder te werken en bestaat het risico dat we vergeten om rustpauzes in te lassen. Dit zorgt ervoor dat we te veel vragen van ons hoofd en ons lichaam, waardoor we op het einde van de dag meer moe zijn dan wanneer je op kantoor bent. 

Tijd nemen voor jezelf kan heel eenvoudig: drink een thee die je focus verhoogt, ga een tas koffie halen of doe iets totaal anders waar jij rustig van wordt.

Ook voor en / of na je werkdag mag je best wat tijd voor jezelf inplannen. Als je onderweg bent naar je werk, dan krijg je de tijd om je gedachten van het werk af te brengen en als het ware je hoofd rust te gunnen. Die tijd valt weg bij thuiswerk en dus mag je die tijd creëren. Sluit je computer af en blijf nog even rustig zitten zonder werken, ga een paar minuutjes op bed liggen of zonder je op een andere manier af. Ontdek wat werkt voor jou om even tot rust te komen voor of na een thuiswerkdag.

Plan je dag zo goed mogelijk

Thuiswerken kan overweldigend zijn als je geen echte planning hebt. Daarom is het nuttig om je dag zo goed mogelijk te plannen. Maak een overzicht van je takenlijst en plan deze taken in je agenda, zodat je een goed overzicht hebt van hoeveel tijd je nog hebt. Plan ook je pauzes in en probeer je daaraan te houden. Zo weet je zeker dat je voldoende pauze voorziet tijdens je werkdag.

Uiteraard zijn er altijd onvoorziene omstandigheden en kan je niet alles plannen. De vraag is hoeveel taken en opdrachten JIJ er moet bijnemen. Ben je iemand die gemakkelijk te veel taken op zich neemt? Probeer dan iets langer te wachten vooraleer je ingaat op de volgende opdracht. De magische formule om het thuiswerken vol te houden is door je dagen niet te vol te proppen en het haalbaar te houden voor jezelf.

Maak het thuiswerken aangenaam

De omgeving waarin je werkt is belangrijk voor hoe je je voelt. Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw thuiskantoor een gezellige werkplek wordt? Hou je ervan om in de woonkamer te werken, omdat die zo gezellig is? Werk je liever apart in een bureau? Aangenaam thuiswerken is voor iedereen anders. Je mag best experimenteren om op zoek te gaan naar wat voor jou het beste werkt. 

Ik hou er bijvoorbeeld van om een lekkere geur om mij heen te hebben. Dan gebruik ik een aromatherapie verspreider, met daarin een waxmelt of wat water met enkele druppels essentiële olie. Je kan de geur zelf kiezen die op dat moment het beste bij je past. Ook geurkaarsjes kunnen het gezelliger maken en de geur verspreiden die je rustig, wakker of geconcentreerd maken, afhankelijk van jouw nood. 

Daarnaast kan je een plantje zetten of een gezellig dekentje op je schoot leggen. Wat werkt voor jou om het gezelliger te maken?

Werk niet méér als je thuiswerkt

Je hoeft niet méér te werken als je thuiswerkt, omdat je minder lang onderweg bent. Uiteraard is er werk genoeg en zou je kunnen blijven werken. Het belangrijkste is dat jouw thuiswerk aangenaam en haalbaar blijft. Het werk moet zeker gedaan geraken, maar door meer te werken ga je niet plots betere resultaten halen.

Baken je werkdag af: start om een bepaald uur en stop ook op een vooropgesteld tijdstip. Als je de trein zou moeten halen of de files vermijden zou je ook gebonden zijn aan vaste werktijden en je zou niet nog wat doorwerken omdat het kan.

Langer werken is een veelgemaakte fout van thuiswerkers die op zich niets oplevert. Het is niet omdat het kan dat je het daarom ook moet doen. Je hebt recht om op tijd te stoppen met werken. Geniet van de extra vrije tijd die je krijgt, kies voor extra tijd met je gezin, voor jezelf of om een lekkere maaltijd te bereiden. 

De tijd die is vrijgekomen omdat je niet onderweg bent kan je gerust gebruiken om extra aan zelfzorg te doen. Het zal je helpen om door de dag productiever te zijn en meer voldoening te halen uit je werkdag. Probeer het maar, je verdient het!

Beweeg voldoende

Het is een evidentie, iets wat we allemaal weten, maar waar velen van ons nog te weinig tijd voor vrijmaken: voldoende bewegen.

Bewegen is belangrijk voor onze gezondheid, maar het helpt ons ook om minder vermoeid door de dag te gaan. Als je thuiswerkt zijn er tal van mogelijkheden om extra te bewegen: zorg ervoor dat je regelmatig moet rechtstaan om iets te drinken te halen. Heb je een videovergadering of een telefoongesprek? Sta dan recht en loop wat rond. Je kan ook al rechtstaand werken voor een periode in de dag. 

Ben je een beetje moe en is je concentratie even weg? Ga dan buiten een frisse neus halen. Doe de deur open, stap buiten, adem een paar keer diep in en uit en voel hoe de frisse lucht je longen binnenstroomt. Indien mogelijk kan je een kleine wandeling om je huis - of om het blokje - maken. Je kan ook korte yoga-oefeningen doen tussendoor. Je zal merken dat je concentratie verbetert en je minder last hebt van spierpijn na een lange werkdag.

Denk aan je houding

Ergonomie is super belangrijk voor een gezonde en productieve werkdag. Ergonomie betekent eigenlijk: de omgeving aanpassen aan de mens. Als je een ganse dag aan je bureau moet doorbrengen, dan kan je maar beter zo goed mogelijk materiaal hebben en werken aan je lichaamshouding. Zet je beide voeten op de grond en zorg ervoor dat je knieën een hoek van 90 graden maken. Werk met een rechte rug en zorg voor een degelijke (bureau)stoel. Zorg dat er voldoende afstand is tussen jou en je scherm, zodat je een goede lichaamshouding kan aanhouden. Idealiter kan je je laptop aansluiten op een extern scherm, met een aparte muis en een losstaand toetsenbord. Verander ook regelmatig eens van houding, beweeg je armen, je benen en je nek, zodat je soepel blijft en geen verkrampte houding hoeft aan te nemen.

Wat werkt voor jou?

Wat werkt voor jou als jij thuiswerkt? Hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt? Welke van bovenstaande tips pas jij reeds toe? Heb je nog andere tips die hier niet beschreven staan? Deel ze gerust hieronder, zodat we met z'n allen het thuiswerk kunnen blijven volhouden voor de komende weken. 

welke is jouw ultieme thuiswerktip?


Deel deze blog



Over de auteur

Lieselot is trotse mama van Mathias en gelukkig getrouwd met Dieter. Carrière maken, zorgen en klaarstaan voor anderen was jaren haar prioriteit, tot ze zelf ziek werd en zelfzorg steeds belangrijker werd in haar leven. Nu combineert ze zelfzorg met de zorg voor anderen als Zelfzorg Expert.

Dit kan je ook interesseren


Hoe stop ik met piekeren? – 6 tips
Kan jij altijd RUSTIG blijven?
Stel jouw doelen infographic

Zelfzorg (z)ingeving


Liefde en vriendschap geven en nemen
Affirmatie geweldige mama
Zelfliefde Anders zijn
Reflectiemoment ongeduld
Carrière-Succesvol
Aanvaarding tijd
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Starten met zelfzorg?

Dan is Het praktische zelfzorgboek misschien iets voor jou. Dit boek in handig zakformaat helpt jou om meer inzichten te krijgen in jezelf en wat jij nodig hebt om je goed te voelen en gelukkig te zijn.

Het praktische zelfzorgboek
>