Zelfzorg en (gezonde) voeding – 5 tips van de SMAAKMAKER


Lieselot |
07/01/2022     | leestijd min.

Het nieuwe jaar is nog maar pas begonnen en naar aloude gewoonte worden vele goede voornemens gemaakt. Eentje dat steevast terugkomt is het voornemen om gezonder te gaan eten. Want die extra kilo's van de feestdagen moeten er nu toch dringend eens af geraken. Ooit hoorde ik op de radio iemand zeggen: bijkomen doe je niet tussen Kerst en Nieuwjaar, maar tussen Nieuwjaar en Kerst... Zo zien wij het ook. Ze is geen grote fan van diëten, wel van gezond omgaan met voeding. 

In deze blog laten we Vicky aan het woord over hoe voeding ook een vorm van zelfzorg kan zijn. Want laat ons eerlijk zijn: als je voeding als zelfzorg ziet, krijgt voeding een heel andere lading dan wanneer je het beschouwt als een voornemen om af te vallen. 

Voeding als zelfzorg

Zelfzorg is iets wat ons allemaal aanbelangt en verdient – zeker in onrustige tijden als deze – de nodige aandacht. Vaak denken we dat zelfzorg veel tijd of geld kost, maar niks is minder waar. Het zit ‘m net in de eenvoudige, dagdagelijkse dingen waar we wat bewuster bij stilstaan. Tijd versus prioriteit, zeg maar.

Wist je trouwens dat je ook met voeding aan zelfzorg kan doen? Aangezien eten iets is dat we toch al elke dag doen, kunnen we er evengoed wat extra aandacht aan besteden.

Voeding inzetten als zelfzorgtool heeft tal van voordelen. Zo kan je het volledig zelf doen en ben je er niet voor afhankelijk van anderen. (Noot: Het is niet omdat je het zelf kan doen dat je het ook alleen hoeft te doen.) Met je voeding heb je dagelijks impact, d.w.z. met wat jij elke dag opnieuw wel of juist niet in je mond stopt, kan je een impact hebben op je gezondheid, je energieniveau en dus op je levenskwaliteit. De aangename bijwerkingen zoals: je beter in je vel voelen, heel wat van je klachten verhelpen en er onrechtstreeks ook anderen mee helpen, neem je er vermoedelijk graag bij. En ten slotte is voeding ook gewoon iets heel tastbaars en concreets, wat de drempel om hiermee aan de slag te gaan verkleint.

Vicky is experte in voeding en zelfzorg

Over Vicky

Ik ben Vicky en via mijn praktijk SMAAKMAKER begeleid ik mensen naar een groter lichaamsbewustzijn en een betere gezondheid. Dat doe ik aan de hand van voeding in de breedste betekenis van het woord. Als voedings- en ervaringsdeskundige is het mijn missie om zaadjes van bewustzijn in zoveel mogelijk harten te planten. Zo wil ik je tonen dat je elke dag opnieuw andere keuzes kan maken wat je voeding in al haar aspecten betreft. In alle zachtheid luisteren, adviseren, inspireren en motiveren is dan ook mijn motto.

Mijn voedingsverhaal begon toen als jonge twintiger het licht uit ging. Tot drie keer toe kreeg ik een label met een chronische ziekte opgekleefd. Tot drie keer toe besloot ik om er niet gewoon ‘te leren mee leven’, maar op zoek te gaan naar de oorzaken. Ik heb mezelf toen letterlijk een weg gegeten naar een betere gezondheid.

Ik vind het belangrijk dat we ons zo bewust mogelijk worden van wat we eten en wat de impact daarvan is op de werking van ons lichaam. Door de jaren heen ben ik gaan beseffen dat voeding veel meer is dan dat wat we in onze mond stoppen, maar ook dat wat we smeren, dragen, drinken, de verhalen die we onszelf vertellen, de emoties die we onszelf al dan niet toestaan om te doorvoelen, de mate waarin we onze ziel voeden, ...

Vicky is de smaakmaker

In deze blog deel ik dan ook graag mijn 5 beste tips voor voeding als zelfzorg met jou.

5 tips om voeding als zelfzorg te zien

1. Kies voor voeding in plaats van voor vulling

Natuurlijke voeding is de voeding die je nog steeds aan de boom, struik of plant ziet hangen, nog ziet lopen in de wei of zwemmen in de zee. Moet je daar heel veel verbeelding voor gebruiken? Dan is de kans groot dat het geen voeding, maar vulling is. Alle fabrieksproducten die bol staan van smaakversterkers, kleurstoffen, synthetische bewaarmiddelen en toegevoegde suikers vallen dus voor alle duidelijkheid niet onder de noemer voeding. Hoe korter de ingrediëntenlijst, hoe beter. Geen ingrediëntenlijst? Nog beter! Opnieuw jezelf gaan voeden met écht eten dus, daar komt het op neer. Je lichaam is een levend organisme dat ongelofelijk vernuftig in elkaar zit. Door het te voorzien van levende voeding, krijg je er dus ook levensenergie voor terug – hoe mooi is dat?

2. Neem je maal-tijd

Het woord maaltijd zegt het zelf eigenlijk al: tijd om te malen, om te kauwen. Neem je die écht of stop je gedachteloos de inhoud van je bord in je mond terwijl je intussen door je tijdlijn scrolt of nog snel wat doorwerkt? Je lichaam zal je belonen als je de tijd die je neemt om te eten ook echt daarvoor gebruikt. Want wist je dat wat in de mond niet gebeurd is ook later niet meer kan worden ingehaald? Je maag heeft namelijk geen tanden en je darmen krijgen dan vaak nog eens de volle lading. Door je maal-tijd te nemen krijg je dus niet alleen een vlotter werkende spijsvertering, maar ook meer energie (weg met die dipjes na de maaltijd) en minder klachten zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn, rommelende darmen, … (want je spijsverteringskanaal wordt niet meer overbelast).

Een appeltje voor de dorst - kies bewust je voeding


3. Onderzoek de intentie waarmee je eet

Eet je om jezelf te voeden of om niet te moeten voelen? Vaak staan we er niet echt bij stil ‘waarom’ we eten. We eten gewoon. Maar wat als je eigenlijk geen honger hebt, maar dorst? Of wat als je eigenlijk niet die zak chips nodig had, maar een half uurtje rust? Wat als het niet die reep chocolade was, maar een goed gesprek? Op korte termijn helpt eten ons om te kunnen blijven doorgaan, vervelende dingen niet te moeten voelen, … maar op langere termijn staan we ons geluk en onze gezondheid hier vaak zelf mee in de weg. Onderzoek de volgende keer dus zeker eens je intentie als je voor de voorraadkast staat.

4. Geef de voorkeur aan seizoensgebonden voeding

De natuur kent verschillende seizoenen die elk jaar opnieuw in elkaar overgaan. Wij maken als mens deel uit van de natuur. Dus is het logisch dat wij ook meebewegen met de seizoenen, op het ritme van de natuur. Helaas maakt het overaanbod in de supermarkten het er niet makkelijk op om ons nog bewust te zijn van wat seizoensgebonden groenten, fruit, kruiden, … zijn. Een seizoenskalender kan je daar al een heel eind in op weg helpen. Kijken naar de oorsprong ook. Die blauwe bessen die je in de winter in de koeling van je supermarkt vindt? Die komen hoogstwaarschijnlijk van Chili. Niet echt wat we op dat moment nodig hebben. Door mee te eten met de seizoenen ondersteunen we onze gezondheid. De natuur voorziet namelijk voor ons wat we uitgerekend op dat moment nodig hebben. En onze portemonnee wordt daar natuurlijk ook blij van, aangezien er van seizoensgebonden producten een groter aanbod is, zijn deze dus ook opvallend goedkoper. Als dat geen win-win is!

5. Zorg ervoor dat je al je lichamen voedt

Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat we meer zijn dan alleen ons fysieke lichaam. We hebben ook gevoelens (ons emotioneel lichaam), gedachten, overtuigingen en gewoontes (ons mentaal lichaam) en een bepaalde energie, een zeker bewustzijn (ons energetisch lichaam). En al die lichamen hebben eten nodig. Niemand is erbij gebaat als die alleen maar ‘gezond’ eet en daar niet gelukkig van wordt. Of snel een slaatje naar binnen werkt om tegelijkertijd te bezwijken onder een stresserende werkomgeving. Of elke morgen een groene smoothie drinkt en dan de hele dag op automatische piloot doorrent en niet stilstaat bij de signalen van zijn/haar lichaam. Een fulltime job, denk je nu misschien? Wel, in het begin zal dat misschien wat extra aandacht van je vragen, zoals dat gaat met alles wat je nieuw aanleert. Maar na verloop van tijd krijg je er wél een betere relatie met je lichaam voor terug. Als je namelijk de signalen sneller oppikt dan kan je ook sneller ingrijpen. En een goed gevoed lichaam (of zelfs 4, in dit geval) geeft je zoveel levensenergie in de plaats!

Tot slot

Voeding als zelfzorg is een proces. En elk proces begint met een eerste stap. Ik ben heel benieuwd om te horen welke stappen jij op basis van bovenstaande tips alvast hebt kunnen zetten. Wil je de reis naar meer lichaamsbewustzijn en een betere gezondheid aan de hand van voeding graag samen verderzetten? Dan ben je altijd welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.


Warme groe(n)ten,

Vicky

Vicky Buyle

www.vickybuyle.be

welke tip uit deze blog is jouw grootste inzicht?

Deel deze blog



Over de auteur

Lieselot is trotse mama van Mathias en gelukkig getrouwd met Dieter. Carrière maken, zorgen en klaarstaan voor anderen was jaren haar prioriteit, tot ze zelf ziek werd en zelfzorg steeds belangrijker werd in haar leven. Nu combineert ze zelfzorg met de zorg voor anderen als Zelfzorg Expert.

Dit kan je ook interesseren


Hoe stop ik met piekeren? – 6 tips
Kan jij altijd RUSTIG blijven?
Stel jouw doelen infographic

Zelfzorg (z)ingeving


Liefde en vriendschap geven en nemen
Affirmatie geweldige mama
Zelfliefde Anders zijn
Reflectiemoment ongeduld
Carrière-Succesvol
Aanvaarding tijd
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Starten met zelfzorg?

Dan is Het praktische zelfzorgboek misschien iets voor jou. Dit boek in handig zakformaat helpt jou om meer inzichten te krijgen in jezelf en wat jij nodig hebt om je goed te voelen en gelukkig te zijn.

Het praktische zelfzorgboek
>