10x zelfzorg voor mensen die het druk hebben

Zelfzorg is meer dan genieten van een heerlijk warm bad of een behandeling bij een schoonheidsspecialist. In deze blog gaan we dieper in op zelfzorg voor drukke mensen. Ik geef 10 tips die op het eerste zicht geen zelfzorg lijken, maar het wel zijn.

Lieselot |
14/12/2021     | leestijd min.

Zelfzorg gaat verder dan tijd nemen voor een warm bad, een massage, sporten, me-time, ... De meeste mensen die bij mij op gesprek komen vinden de klassieke zelfzorg-activiteiten iets voor mensen die tijd hebben. Ze vinden het allemaal mooie praatjes, maar zien niet in hoe ze daarvoor tijd kunnen maken in hun drukke agenda.

Daarom vind ik het belangrijk om een aantal zelfzorgtips te geven waarvan je op het eerste zicht niet zou denken dat het om zelfzorg gaat. En toch... zijn dit de sleutels die je helpen om het leven te leiden dat je altijd al wilde én waaruit je niet hoeft te ontsnappen.

1. Even alles laten voor wat het is

Er zijn zo van die dagen waarop alles lijkt tegen te zitten. Je bent moe, die ene meeting liep niet zoals verwacht, er komen extra taken bij waarvoor je echt geen tijd hebt. Als je thuis komt heb je geen zin meer om aan je huishouden te beginnen terwijl er nochtans wel een hele berg was en strijk op jou ligt te wachten. Bovendien is er geen eten meer in huis en is het jouw beurt om te koken. 

Meestal kan je met alle stress en druk die op je schouders ligt nochtans goed omgaan. Als je zo'n dag hebt waarop alles lijkt tegen te zitten, dan wordt het tijd om het even allemaal los te laten. Waarschijnlijk is dat het laatste waar je aan denkt en toch is dat het beste wat je op zo'n moment kan doen.

Er zijn zo van die dagen waarop het allemaal tegenzit en je geen energie meer hebt om op te ruimen, te wassen en te koken. Als het je echt te veel wordt, kan je beter gewoon even alles laten voor wat het is. Morgen is een nieuwe dag en lijkt de berg rommel plots veel minder groot.

Als ik in stress zit, ga ik net het tegenovergestelde doen en begin ik nog harder te werken dan anders. Op zo'n momenten moet ik mezelf dwingen om afstand te nemen en tot rust te komen. Aartsmoeilijk en toch zo zinvol. De volgende dag lijkt het allemaal veel minder dramatisch en kan je er uitgerust en vol frisse moed weer tegenaan. Bestel voor één keer afhaaleten, laat de rommel en de was voor wat ze zijn en geniet van een lekker luie avond thuis. Morgen is een nieuwe dag.

2. Op tijd naar huis gaan

Nog vlug even die laatste mail afwerken of na de meeting nog wat doorwerken zodat je een voorsprong neemt voor de volgende dag. Maar tijdens het werken aan die mail die je graag nog wou afwerken komt er een collega je bureau binnen die snel nog iets wil vragen. 
Je ziet het al voor je, het zal vandaag wéér laat werken worden. De vraag die je kan stellen is: "Wanneer is het werk ooit klaar?" Na die mail komt er een andere taak en tijdens het afwerken van dat project komt er ook weer iets nieuws op je takenlijst.

Als we eerlijk zijn is het werk nooit af en zal je altijd wel iets vinden dat je nog wil doen. Of je nu werkt als werknemer of als ondernemer, dat geldt voor iedere amibtieuze persoon. 

Daarom is het belangrijk om op tijd te stoppen met werken en naar huis te gaan - of in tijden van thuiswerk je laptop af te sluiten. Werken kan je altijd, rusten echter niet. Soms mag je tevreden zijn met wat je die dag gedaan hebt en beseffen dat er morgen een nieuwe dag komt waarop je nog genoeg zal kunnen werken.

We kunnen allemaal blijven werken. Het is belangrijk om af en toe te stoppen met werken en te genieten van het leven naast het werk.

3. Geen mails, telefoons of berichtjes buiten de werkuren

Om echt helemaal te kunnen ontspannen is het goed om je werkgerelateerde mails, telefoons en berichtjes na de werkuren uit te schakelen. Zoals in tip 2 werd besproken kun je altijd werken. De mails blijven ook steeds binnen lopen. De ene werkt namelijk liever 's avonds, de andere is eerder een ochtendmens. Met de smartphones die we - meestal - van het werk krijgen is het zo dat we 24 uur op 24 bereikbaar kunnen zijn. De vraag is of we dat ook moeten? En of we het willen? Moet jij diegene zijn die altijd bereikbaar is en als eerste reageert op mails en telefoons? Of kan het allemaal best even wachten tot wanneer je werkdag start?

Ik heb voor mezelf beslist dat ik niet altijd meteen op elk bericht reageer. Want op elke reactie komt een nieuwe reactie en op den duur stop je gewoon niet meer met reageren. Er is een tijd van werken en een tijd van ontspannen. Neem die tijd om te ontspannen ook.

Een manier om te ontspannen voor drukke mensen is door je smartphone aan de kant te leggen of op z'n minst de meldingen van werkgerelateerde apps uit te schakelen.

4. Sluit je af van toxische (werk)relaties

We kennen allemaal wel een persoon die toxisch is voor onze mentale gezondheid. Die ene collega die constant wil bewijzen hoe belangrijk hij of zij is. Die andere collega die telkens met een excuus ervoor zorgt dat anderen het werk voor hem of haar doen. Het kan ook een familielid of een vriend die altijd maar aan het klagen is over hoe zwaar hij of zij het heeft, waar jij dat helemaal anders ziet. 

Als je lijdt onder stress, dan kan je die persoon er even niet bij hebben. Sluit je daarom ook af van deze persoon. Concentreer je op jezelf en wat jij nodig hebt om minder druk te ervaren. Je enerveren in die persoon helpt je daar niet bij. Kies er dus voor om zo weinig mogelijk contact te hebben met die toxische (werk)relatie. Concentreer je op de mensen die je ondersteunen in je werk en die je algemeen een goed gevoel geven.

Kan je geen afstand nemen omdat het je naaste collega of je baas is? Probeer je dan zoveel mogelijk te omringen met mensen bij wie je je goed voelt. Als het echt te zwaar wordt kan je er natuurlijk met iemand over praten. Want ook op je werk moet je je goed kunnen voelen.

Sommige mensen vragen veel energie van je. Probeer je zoveel mogelijk van deze mensen af te sluiten en het contact te beperken.

5. Neem wat afstand van je familie

Je hebt een drukke periode gehad op het werk en nu komen er ook nog eens allerlei familiale verplichtingen bij. Dat kerstfeestje is op zich wel leuk, maar je zus die veel meer tijd heeft dan jij kan ook eens de organisatie op zich nemen. De verplichte cadeautjes waar jij het niet helemaal voor hebt kunnen misschien op een andere manier geregeld worden. Die ene tante die je al jaren niet meer gezien hebt kan best wel wachten tot wanneer het iets minder druk is. 

Tijd doorbrengen met familie is mooi en als je ervan geniet, blijf het dan zeker doen. Als je echter het gevoel hebt dat er meer stress bij komt kijken dan dat je er plezier aan beleeft, stel je dan eens de vraag welke "verplichtingen" je kan verplaatsen. Je familie heeft liever een vrolijke jij die er helemaal bij is dan een norse, gestreseerde of afwezige jij die voornamelijk met je hoofd ergens anders zit. Zolang het natuurlijk geen excuus is om te kunnen blijven werken...

Misschien is er een andere manier om het voor iedereen aangenaam te maken? Bespreek het met je familie. Je zou nog eens verbaasd kunnen zijn van hun reactie.

Als je stress krijgt omdat je familiale verplichtingen hebt, ga dan eens op zoek naar alternatieven. Hoe kan je het voor jezelf leuk maken? Waar kunnen jullie elkaar vinden?

6. Zeg nee tegen het zoveelste feestje

Het leukste feest is dat waar je niet bent geweest. Ga je naar sociale verplichtingen omdat je bang bent om iets te missen? Vind je zo'n feestjes eigenlijk niet zo bijster leuk, maar doe je het omdat je denkt dat het van je verwacht wordt? Hou je niet van de drukte, maar durf je geen nee zeggen?

Als jij daar geen zin in hebt, dan ga je toch gewoon niet? Laat je vooral geen schuldgevoel aanpraten door collega's of vrienden die wel van feestjes houden. Als jij nood hebt om even tot rust te komen in plaats van naar een feestje te gaan, dan geef je gewoon aan dat je niet kan en / of er geen zin in hebt.

Als jij niet van feestjes houdt, dan mag je gerust zeggen dat je geen zin hebt en niet mee naar het feestje gaat.

7. Geef jezelf een compliment

Heb je het goed gedaan tijdens een presentatie? Een contact gelegd waar anderen moeilijk in slagen? Ben je iemand die vooral kijkt naar wat je beter of anders had kunnen doen?

Geef dan ook eens een compliment aan jezelf. Je verdient het om af en toe in de bloemetjes gezet te worden. Zeg maar tegen jezelf dat je het goed gedaan hebt. Als je vindt dat het beter kon, ga dan toch op zoek naar wat je wel goed deed ondanks je verbeterpunten. Kritiek geven kunnen we allemaal, een compliment is nochtans zoveel waardevoller. Je mag best trots zijn op je prestaties.

Als je tevreden bent over een opdracht, geef jezelf dan een compliment. Je mag best trots zijn op je prestaties.

8. Aanvaard een compliment

Om verder te bouwen op bovenstaande tip. Als iemand je een compliment geeft omdat je iets goed gedaan hebt, ga het dan niet minimaliseren door de nadruk te leggen op wat jij vindt dat beter kon. 

Aanvaard het als anderen lovend over je spreken. Anderzijds hoef je niet te vragen of je "compliment-gever" het wel meent. Als er positieve woorden komen hoef je daar niet op te reageren en je hoeft ook de andere geen compliment terug te geven. Je kan gewoon "Dankjewel" zeggen. 

Als iemand je een compliment geeft mag je dat gewoon aanvaarden, zonder een compliment terug te geven.

9. Schrijf je uit op nieuwsbrieven

Wil je op de hoogte zijn van de laatste trends in je vakgebied? Wil je iemand volgen omdat die persoon interessante dingen te vertellen heeft? Is er een nieuwsbrief die je volgt, omdat je het ooit eens allemaal zal lezen?

In hoeverre brengen die nieuwsbrieven stress voor je mee? Komen ze ergens op je takenlijst te staan en schuift het telkens door naar de volgende dag?

Misschien wordt het tijd om je uit te schrijven op de nieuwsbrieven die je nooit leest. Diegene die je wel leest kan je blijven volgen natuurlijk, maar er zijn er vast ook die je toch niet leest. De volgende keer dat zo'n nieuwsbrief in je mailbox komt, schrijf je dan uit. Ook als dat die van mij is.

Zijn er nieuwsbrieven die je toch niet leest? Schrijf je dan gerust uit, want nu vullen ze je mailbox en je stressniveau.

10. Laat het los

Soms kunnen discussies hoog oplaaien en hard binnenkomen. Zeker voor gevoelige mensen, die het belangrijk vinden om anderen te begrijpen. Je hoeft niet altijd verhaal te gaan halen en alles duidelijk uit te leggen. Het gebeurt nu eenmaal dat mensen elkaar verkeerd begrijpen. Iedereen maakt bovendien fouten en dat hoeft niet altijd verklaard noch opgelost te worden.

Het is best oké om bepaalde dingen los te laten en er niet achteraan te gaan. Heel vaak liggen anderen al lang niet meer wakker van datgene waarmee jij nog worstelt. Probeer voor jezelf een beetje aan te voelen wat je kan laten voor wat het is en wat je nog verder moet bespreken. 

Weet ook dat er een enorme kracht schuilt in loslaten en verder gaan.

Niet alles hoeft uitgesproken te worden. Soms is het minstens even krachtig om het los te laten en verder te gaan.

welke tip ga jij nu meteen toepassen?

Deel deze blog



Over de auteur

Lieselot is trotse mama van Mathias en gelukkig getrouwd met Dieter. Carrière maken, zorgen en klaarstaan voor anderen was jaren haar prioriteit, tot ze zelf ziek werd en zelfzorg steeds belangrijker werd in haar leven. Nu combineert ze zelfzorg met de zorg voor anderen als Zelfzorg Expert.

Dit kan je ook interesseren


Hoe stop ik met piekeren? – 6 tips
Kan jij altijd RUSTIG blijven?
Stel jouw doelen infographic

Zelfzorg (z)ingeving


Liefde en vriendschap geven en nemen
Affirmatie geweldige mama
Zelfliefde Anders zijn
Reflectiemoment ongeduld
Carrière-Succesvol
Aanvaarding tijd
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Starten met zelfzorg?

Dan is Het praktische zelfzorgboek misschien iets voor jou. Dit boek in handig zakformaat helpt jou om meer inzichten te krijgen in jezelf en wat jij nodig hebt om je goed te voelen en gelukkig te zijn.

Het praktische zelfzorgboek
>